Azets Logo

Ny inkomstbaserad a-kassa – men arbetsgivarintyget kvar under övergången

Datum

23 sep. 2025

Kategori

Lön & HR
Den 1 oktober 2025 införs en ny lag om inkomstbaserad arbetslöshetsförsäkring. Syftet är att göra a-kassan mer rättvis och enkel. Istället för att arbetsgivaren ska behöva rapportera in detaljerade uppgifter kring arbetstid och lön, kommer inkomstuppgifter att hämtas direkt från Skatteverket. Detta har väckt funderingar kring arbetsgivarintyget och många arbetsgivare ställer sig nu frågan om de fortfarande kommer behöva lämna arbetsgivarintyg efter oktober 2025.  
Arbetsgivarintyget blir enklare  
Idag utfärdar företag arbetsgivarintyg på flera olika sätt. Många tar fram intyget manuellt från sitt lönesystem, medan andra använder den digitala portalen arbetsgivarintyg.nu. Trots att portalen är betydligt smidigare kan det i båda fallen krävas en hel del administration när a-kassan begär detaljerade kompletteringar.  
Den nya lagen förenklar kraven på intygen. Arbetsgivaren behöver inte längre fylla i detaljerad lön och antal arbetade timmar månad för månad. Däremot behövs fortfarande uppgifter som exempelvis:  
  • anställningens start- och slutdatum  
  • anställningsform och organisationsnummer  
  • orsak till att anställningen upphörde  
  • tjänstledighet eller avgångsvederlag  
 
Arbetsgivarintyg under övergångsperioden  
I den nya arbetslöshetsförsäkringen baseras ersättningen på inkomst i stället för arbetad tid. Därför kommer uppgifter om arbetad tid och inkomst så småningom att tas bort från arbetsgivarintyget då inkomstuppgifterna istället hämtas direkt från Skatteverket.  
Under övergångsperioden kommer dock både gamla och nya regler gälla parallellt. Därför behöver a-kassorna fortfarande uppgifter om arbetad tid och inkomst i ärenden där ersättningsperioden har beslutats innan den 1 oktober 2025. Så länge en person fortsätter på en sådan ersättningsperiod kan a-kassan alltså behöva uppgifter enligt de gamla reglerna.  
Enligt portalen arbetsgivarintyg.nu kommer du som arbetsgivare på sikt behöva lämna färre uppgifter i arbetsgivarintyget, men än så länge fyller du i intyget precis som vanligt. Arbetsgivarintyg används fortfarande som tidigare, oavsett hur de ställs ut. Tills vidare är det därför viktigt att arbetsgivare fortsätter lämna intyg enligt de nuvarande rutinerna. Informationen om framtida förändringar uppdateras fortlöpande så snart nya besked finns.  
Vad betyder detta för dig som arbetsgivare?  
  • Fortsatt intygshantering under övergången. Även framöver kommer du att behöva intyga vissa grunduppgifter.  
  • Mindre administration på sikt då detaljerade lönespecifikationer inte längre behöver lämnas.  
  • Smidigare, digital hantering. Portalen arbetsgivarintyg.nu är ett alternativ för att snabbt fylla i och skicka in intyg, men det kan även lämnas manuellt.  
 
Den nya lagen om inkomstbaserad a-kassa kommer alltså att innebära stora förenklingar, men under övergångsperioden är arbetsgivarintyget fortfarande en viktig del av processen. Som kund hos oss kan du känna dig trygg i att vi alltid säkerställer att arbetsgivarintyget ställs ut korrekt och enligt aktuella regler.  
  

Katarzyna Kaniecka

Katarzyna arbetar som Business Process Improvement Manager på Azets

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här